Ik ga bij Japie wonen!
THEMAKRANT WAT SCHAFT DE POT? (editie 26, OKTOBER 2025)
door Jan Dirk van Scheyen
In de jaren zestig begon het fabrieksbrood aan een opmars. Aangemoedigd door een uiterst populair reclamespotje gingen we massaal aan de King Corn.
Een vertederend jochie staat in de hal bij de voordeur, zijn knuistje geklemd om het handvat van een veel te grote koffer. Terwijl de koffer openvalt, roept het ventje: ,,Dag papa, ik ga bij Japie wonen.” Maar papa haalt resoluut zijn pijp uit z’n mond en antwoordt: ,,Jij gaat helemaal niet bij Japie wonen. Jij blijft gewoon thuis bij papa en mama.” Het knulletje echter is beslist: ,,Ja maar papa, bij Japie hebben ze lekker King Corn!”
Met dit reclamespotje op tv probeerde de producent van het Zweedse wittebrood van het merk King Corn, de broodfabriek Odekerken Marebos in Brunssum, Nederland eind jaren zestig over te halen om voortaan alleen nog zijn brood te kopen. Want King Corn, zo werd beloofd, was niet alleen heel lekker maar zat bovendien boordevol ijzer, vitaminen, eiwitten en mineralen.
Populairste
Het spotje wordt nu gezien als een van de populairste tv-commercials ooit. Wie het filmpje, dat op YouTube is terug te vinden, helemaal uitkijkt ziet de vader, geamuseerd glimlachend, nog antwoorden op de hartenkreet van zoonlief dat ze bij buurjongen Japie King Corn hebben. ,,Had dat dan meteen gezegd knul, dan ga ik toch méé naar Japie?!”
King Corn werd mede dankzij dit spotje razend populair. Maar hoe gezond was het eigenlijk? ,,Het was heerlijk brood, vreemd was dat het na een week nog vers was”, schrijft iemand in een reactie onder het YouTube filmpje. Een ander herinnert zich: ,,Thuis noemden we het speelbrood, het rook raar (een beetje naar plastic) en je kon er mee kneden, een soort eerste Playdoh. We maakten er altijd allerlei vormpjes van, maar opeten? Nee, dat liever niet. Lang hebben we het niet gehad.”
Warme bakker
Inderdaad stond King Corn erom bekend dat het heel lang vers bleef (‘het enige dat je weggooit is de verpakking’). Je kon je natuurlijk afvragen wat ze er in de fabriek allemaal in stopten om het zo lang vers te houden…
Als jongetje heb ik mijn moeder dikwijls gevraagd om ook King Corn in huis te halen. Dat ijzersterke reclamespotje op de televisie gaf je namelijk het gevoel dat je er pas écht bij hoorde als er thuis King Corn op tafel kwam. Maar mijn moeder moest er niks van hebben. ,,Dat is fabrieksbrood”, was haar korte, genadeloze oordeel. En daarmee was alles gezegd. Zij kocht al haar brood bij Bakkerij Klapwijk, een echte warme bakker, en dat blééf ze doen. En eerlijk is eerlijk: het verse brood dat meneer Klapwijk trouw iedere nacht in zijn eigen bakkerij achter zijn kleine winkel aan de Middelburgse Seisweg bakte, was in smaak en kwaliteit nauwelijks te overtreffen.
foto boven: Moment uit het beroemde reclamespotje voor King Corn uit 1969.




Geen reacties