Veerboten kregen koninklijke namen

THEMAKRANT ZEELAND EN ORANJE (editie 20, MAART 2024)

De meeste Zeeuwen weten niet beter of de veerboten van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) in Zeeland hadden een koninklijke naam. Toch is dat niet altijd zo geweest.

In 1927 werd de eerste koplader gebouwd, die Koningin Wilhelmina werd gedoopt. In Vlissingen en Breskens werden daarvoor speciale fuiken aangelegd en konden auto’s eenvoudig geladen en gelost worden.

Daarna volgden de ‘Oranje-boten’ elkaar snel op. De Prinses Juliana (1931), de Prins Hendrik (1932), de Prins Willem I (1933), de Koningin Emma (1933) – tegenwoordig afgemeerd in de Stadshaven Vlissingen als hotelboot – gevolgd door de Koningin Juliana (1949), Prins Bernhard (1950), Prinses Beatrix (1958), Prinses Irene (1960) en Prinses Margriet (1964).

Wie de naam op de scheepsromp had gemist werd daar tijdens de overtocht wel aan herinnerd. In de passagiersruimte, waar koffie, broodjes kroket, gehaktbal en niet te vergeten in de winter erwtensoep werd geserveerd, hing het portret van de naamgever.

In 1968 zorgde de Prinses Christina voor een revolutie door als eerste dubbeldeksveerboot in Nederland in de vaart te komen, gevolgd door de Prins Willem-Alexander in 1970. Daarna volgden de Prinses Juliana (1986), de Koningin Beatrix (1993) en de Prins Johan Friso (1997). Op 14 maart 2003, toen de Westerscheldetunnel in gebruik werd genomen, werden nog eenmaal auto’s vervoerd tussen de laatste gescheiden ‘overkanten’ van de provincie.

Met dank aan PSDnet

foto: Veerboot Prinses Juliana voor het traject Vlissingen – Breskens. Gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Mij. (RDM), in 1932 in de vaart gekomen. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog, op 17 mei 1940, werd het schip tot zinken gebracht in Breskens. | Beeldbank Zeeland rec nr 127154. Collectie Steketee

Geen reacties

Geef een reactie